|
|
ДЕНЬ В ИСТОРИИ ФОТОГРАФИИ
| John Byrne Cooke experienced the 1960s within the music of the counterculture. As a member of the Charles River Valley Boys bluegrass band in Cambridge, Massachusetts, his musical home was the legendary Club 47, one of the principal wellsprings of the folk-music boom. When folk gave way to rock and roll, John moved to San Francisco, home of the Haight-Ashbury and acid rock, to become the road manager for Big Brother and the Holding Company and Janis Joplin. Through it all, he was taking pictures. [5.10.1940] | | He wasn’t just another photographer hanging around in rehearsals and backstage, or trying to shoot from the wings during a concert. He wasn’t an outsider in the company of musicians. John was a musician himself. He belonged.
John’s photographs reveal his unique perspective on that exciting and turbulent decade. They include luminaries of the new generation - Bob Dylan, Joan Baez, Janis Joplin, Jimi Hendrix, the Chambers Brothers - as well as traditional musicians such as Doc Watson, Mississippi John Hurt, Reverend Gary Davis, and many more who helped to inspire the folk revival, shown both in performance and in private moments offstage.
In recent years, John’s photos have appeared in books and television documentaries, magazines and CD booklets, but he has been exhibiting them publicly and offering them for sale only since 1998. His work offers a new archive of affectionate and revealing images from the fabled Sixties.
• John Byrne Cooke Photography
• John Byrne Cooke | | | | | | 5 октября 1864 года родился Луи Жан Люмьер Изобретатель кинематографа, родоначальник французской киноиндустрии и кинорежиссуры, член Парижской академии наук. В то время как Огюст Люмьер исполнял в основном роль организатора и менеджера, Луи больше занимался технической стороной кинематографа и изобретательством. [5.10.1864] | | Окончил промышленную школу, был фотографом, работал на фабрике фотоматериалов, принадлежавшей отцу. В 1895 Луи Жан Люмьер изобрёл киноаппарат для съёмки и проекции «движущихся фотографий», пригодный для коммерческого использования. Аппарат был запатентован и получил название «кинематограф», прибор представлял собой усовершенствование эдисоновского «кинетографа». Первый публичный платный сеанс состоялся 28 декабря 1895 в подвале «Гран-кафе» на бульваре Капуцинок в Париже. На первых сеансах братья Люмьер демонстрировали сценки, в основном снятые на натуре: «Выход рабочих с фабрики», «Прибытие поезда на вокзал Ла-Сьота», «Завтрак младенца», «Вылавливание красных рыбок», «Вольтижировка», постановочный комедийный скетч «Политый поливальщик» и другие. В 1896 году братья совершили мировое турне со своим изобретением, посетив Лондон, Нью-Йорк, Бомбей.
С 1898 Люмьер занимался только производством киноаппаратуры, несколько лет спустя он продал патенты, но продолжал свои опыты в области объёмного и цветного кино. Во Франции существует ежегодная премия имени Луи Люмьера за лучший документальный фильм.
В 1903 году братьями Люмьер был запатентован способ получения цветной фотографии, получивший название «автохром».
• Братья Люмьер — отцы кинематографа | | | | |
|